حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سومین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به پرونده‌ای مرتبط با محمد باقر قالیباف، شهردار تهران اشاره کرد، که با "مردانگی" مانع از افشای آن پرونده شده بود. روحانی خطاب به قالیباف گفت: « اگر آن مردانگی را نکرده بودم هم اکنون شما اینجا ننشسته بودید.»
سومین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، جمعه 22 اردیبهشت 1396 با حضور 6 کاندیدا برگزار شد. این مناظره، بیش از آنکه یک گفتگوی تخصصی در زمینه ارائه برنامه‌های کاندیداها باشد، صحنه افشاگری و پرده‌برداری از فساد نهادینه‌شده در میان مقامات ایران بود.
در این مناظره حسن روحانی خطاب به محمد باقر قالیباف، به پرونده‌ای اشاره کرد که برای برملا نشدن آن اصطلاحا "مردانگی" کرده بود. اگر چه حسن روحانی اشاره به ماهیت پرونده قالیباف که با "مردانگی" روحانی برملا نشده، نکرد، لیکن گفت: « بعضی از نکات را اصلا مایل نیستم بیان کنم اما مجبورم به ملت شریف ایران بگویم. من اگر پرونده سال 84 آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم پرونده بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود اگر آن مردانگی را نکرده بودم هم اکنون شما اینجا ننشسته بودید. طرح لوله کردن بود، می‌گفتید که بگذارید من این دانشجویان را ظرف 2 ساعت لوله کنم اگر ما جلوی شما نمی‌ایستادیم هم اکنون همه دانشگاههای ما پراز لوله بود.»
این مناظره که به طور مستقیم از تلویزیون ملی ایران پخش شد، صحنه افشاگری سران نظام ایران درباره یکدیگر بود. افشای فساد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در زمینه دریافت زمین با نرخ غیرواقعی و فساد مالی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این مناظره مطرح شد.
روند افشاگری‌ها با حمله اسحاق جهانگیری به محمدباقر قالیباف شروع شد. جهانگیری خطاب به شهردار تهران گفت: « آقای قالیباف با املاک مردم چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2 هزار و 200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید، تخفیفات نجومی دادید، آپارتمان 10 میلیارد تومانی را 2 میلیارد دادید. پول نگرفتید و گفتید 20 ساله آن را پرداخت کنید. هر کسی خواست ورود کند اجازه ندادید.»
جهانگیری در ادامه گفت: « زندگی من از کاغذ هم سفیدتر است و لکه‌ای در آن نیست و در زندگی فرزندانم هم خیریه‌ای درست نکرده‌ام که به آنها اموال بدهم و اکنون نام آن را خیریه بگذارم.»
شهردار تهران هم در پاسخ به اتهامات وارده گفت: «آقای روحانی وقتی شما حوالی شهر غرب حدود 800 متر زمین را می‌گیرید و متری 3 هزار تومان در سال 70 حتما شهامت برخورد با وام متخلفان را ندارید. جناب آقای جهانگیری شما باز دروغ می‌گویید به مردم بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80 به متر 140 هزار تومان در ونک از بیت المال گرفته‌اید و بعد به ما می‌گویید املاک نجومی گرفته‌ایم. چرا به مردم بدبخت این را نمی گویید؟»
ابراهیم رئیسی نیز در این مناظره با اشاره به اینکه " هر چه از این دولت سوال می‌شود به دولت قبل پاسکاری می‌کنند " خواستار برگزاری یک مناظره مستقیم میان حسن روحانی و دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران شد و گفت: «من در مصاحبه قبل اعلام کردم که یکبار برای همیشه مناظره‌ای را رسانه ملی بین روحانی و مسئولین دوره قبل گذاشته و این مسائل را تمامش کنند. هر چه از این دولت سوال می‌شود به دولت قبل پاسکاری می‌کنند این بحث‌ها را تمام کنید تا مردم بتوانند تصمیم‌گیری کنند. آقای روحانی اشاره می‌کنند که ما برای کشاورزی در دولت بعد اقداماتی خواهیم کرد، ولی آقای روحانی چرا در همین دولت این اقدامات را نکردید؟ شما وعده می‌دهید که 4 سال دیگر می‌خواهید اقداماتی انجام دهید. شما اعلام کردید که 100 روز بعد از تشکیل دولت بعد من گزارشی نسبت به اقداماتم خواهم داد. در همین دولت شروع کنید ،‌من تمام حرفم این است که 4 سال ملت را معطل کردید و اکنون هم وعده می‌دهید که انشاله اقداماتی برای کشاورزی در دولت بعد انجام می‌دهید.»
حسن روحانی نیز در پاسخ به رئیسی، خواستار برگزاری مناظره با خود رئیسی شد و گفت: « آقای رئیسی تا حالا چند بار درخواست کرده که بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره برقرار شود و من حاضرم که با خود آقای رئیسی مناظره کنم، چون همه افراد دولت قبل در ستاد آقای رئیسی هستند. ما حاضریم با خود آقای رئیسی نسبت به همه مسائل موضوعی کشور، با حضور همه خبرنگاران مناظره کنیم.»
اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش به تخلفات بانکی پیرامون قالیباف اشاره کرد. او خطاب به شهردار تهران گفت: «آقای قالیباف شما بیشترین تخلف را در بانک هایی که حول و حوشتان بوده انجام داده اید. این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. شما می دانید امروز بانک قوامین چه وضعیتی دارد؟ من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی کشور برخی مسائل را مطرح نمی کنم البته به نیروی انتظامی و سپرده گذاران می گویم که فرمانده نیروی انتظامی با تمام قدرت تاکنون 10 جلسه داشته ایم که این مسئله را حل کنیم. شما می دانید در بانک شهر چه می گذرد؟ شما می دانید بانک سرمایه را با چه قیمتی به چه کسی واگذار کردید؟ بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به یکی از کسانی که مفسد اقتصادی بود به چه شیوه این واگذار کردند؟ شما طلبکار شدید؟»
قالیباف نیز برادر اسحاق جهانگیری را مالک بانک گردشگری معرفی کرد و پاسخ داد: « همین رویه 4 درصدی‌ها باعث شده است که بنده بگویم این قشر خیلی پررو هستند و خیلی جو ساز هستند اگر بانکی تخلف کرد مسئول بانک شما در دولت هستید که باید با آن برخورد کنید حال هر بانکی باشد من جمله بانک گردشگری که صاحب آن برادر آقای جهانگیری است که باید با آن برخورد شود. به دلیل اینکه شما گفتید هرکسی هرچه دارد اعلام کند بنده اینجا می‌گویم این اخلاق من نیست آقای جهانگیری این اخلاق شماست که می‌ایستید و مانند آقای روحانی راست راست دروغ می‌گویید، املاک نجومی را چه کسی برده است؟ شخص جناب‌عالی برده‌اید.»
مناظره 22 اردیبهشت سومین و آخرین مناظره رو در روی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است. این انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 برگزار می‌شود.